Cílová skupina: 4. třídy ZŠ
Místo konání: Podblanické ekocentrum ČSOP Vlašim
Hledání lesních pokladů je pobytový program environmentální výchovy pro žáky 4. tříd ZŠ zaměřený na téma „les“. Program obnáší jeden třídenní pobyt v Podblanickém ekocentru ČSOP Vlašim a samostatnou práci žáků ve škole. Během programu se děti hravou formou seznámí s lesním prostředím, lesními rostlinami a živočichy i s celým lesem jako provázaným ekosystémem. Poznají, co žije ve vodě, ve větvích i v půdě, dozvědí se, k čemu všemu les člověku slouží a jak ho můžeme chránit. Program klade důraz na pobyt dětí v přírodě, vlastní objevování a prožitky, rozvoj spolupráce a upevnění kolektivu. Pobyt začíná první den cca v 10 -11 h. dopoledne, končí třetí den ve 12 h.
Program se dotýká těchto tematických okruhů průřezového tématu environmentální výchova:
- Ekosystémy: les
- Základní podmínky života: voda, půda, ochrana biologických druhů, ekosystémy-biodiverzita
- Lidské aktivity a problémy životního prostředí: ochrana přírody
- Vztah člověka k prostředí: náš životní styl.
Program rozvíjí zejména tyto klíčové kompetence
Kompetence k učení: Žák vyhledává, třídí a efektivně využívá informace; žák uvádí věci do souvislostí; žák samostatně pozoruje a experimentuje a ze získaných výsledků vyvozuje závěry.
Kompetence k řešení problémů: Žák samostatně řeší problémy; žák vyhledává informace vhodné k řešení problému.
Kompetence komunikativní: Žák formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu; naslouchá promluvám druhých lidí, zapojuje se do diskuse.
Kompetence sociální a personální: Žák účinně spolupracuje ve skupině.
Kompetence občanské: Žák respektuje, chrání a ocení naše tradice a kulturní a historické dědictví; chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy, rozhoduje se v zájmu podpory a ochrany zdraví a trvale udržitelného rozvoje společnosti.
Spolupráce s pedagogem
Účast v projektu vyžaduje od kantora určitou spolupráci, která se nám v podobných programech velmi osvědčila:
- Aktuální dostupnost pedagoga na e-mailu + oceníme např. i osobní spojení na mobil (často potřebujeme některé věci řešit operativně a telefon do sborovny nebo ředitelny bývá nepraktický).
- Spolupráce při přípravě určitých částí programu, koordinace samostatné práce dětí před pobytem a po něm.
- Účast 2 pedagogů ze školy jako pedagogického dozoru (bývá obvyklá – na pobytech za děti nesou zodpovědnost pedagogové).
KONTAKT: